Dřevěné hračky

Dřevěné hračky

Dřevěné hračky mají dlouhou historii. V podstatě provázejí člověka od nepaměti. I dnes, přestože jsou známy všelijaké technologie a materiály, si dřevěné hračky udržely své nezastupitelné místo nejen na trhu, ale i v srdcích těch nejmenších.

Děti byly, jsou a budou hravé. Je to pro ně nejen zábava a první seznamování se světem, ale i učení a práce. Vše, na co si hrají, je jakýmsi miniaturním světem dospělých. Aby mohly své hry i dovednosti rozvíjet, potřebují k tomu hračky.

To věděli lidé odjakživa a proto se snažili svým ratolestem hračky dopřát. Jiné byly hračky bohatých a jiné chudých, to je samozřejmé, ale jedno měly společné, byly tu vždy pro radost dětí.

Dřevěné hračky byly prvními hračkami v historii. Někdy byly doplněny kamínky, kouskem látky, skla či vlny, nebo polepeny papírem, ale dřevo bylo téměř vždy základem.

Bylo totiž tím nejdostupnějším materiálem k výrobě hraček. I když nebylo na hračky z obchodů, každý tatínek dokázal více či méně zdařile svému dítěti vyřezat nějakou tu hračku. Koníčka, či jiné zvířátko, pro chlapce meč, pro holčičku panenku. Někteří šikovnější zvládali i složitější hračkykočáryautavláčkydomečkykostky apod. Když děti povyrostly a chtěly nové a nové hračky, zkoušely si je vyrábět samy. Každý kluk měl nějaký ten žabikuch a polínko se také někde našlo. To bylo pro děti moc dobré. Jejich fantazie pracovala na plné obrátky, naučily se při tom spoustu věcí a svých hraček si vážily.

Práce se dřevem je krásná. Je to přírodní materiál, dá se různě opracovávat. Řezat, vydlabávat, brousit, klížit apod. Je na dotek příjemné, voňavé. Povrch se dá mořit, natírat, lakovat. Zkrátka samé zajímavé věci pro malé i velké kutily.  Dřevěné výrobky mají i poměrně dlouhou životnost. A to je i jeden z důvodů, proč jsou oblíbené i v dnešní době.

Výrobou dřevěných hraček se zabývali nejen jednotlivci, ale i firmy a závody, které k tomu měly ty nejlepší podmínky a tak vznikala nádherná dílka, známá široké veřejnosti. Kdo by si nepamatoval své hry s dřevěnými kostičkami. Stavění hradů, věží nebo dlouhých zdí, kde si spokojeně hověla dřevěná zvířátka a panáčci. Kolem jezdil dřevěný vláček. Z dřevěných hraček se dalo postavit celé město. Děvčátka měla nejen své panenky, ale i domečkynádobíčkokorálky.

Venku měly dřevěné hračky také své zastoupení. Píšťalkymečeluky a různé jiné zbraně pro malé bojovníky, řehtačkyhoupací koněprakyhoupačky a dřevěné káry. Prostě vše, co fantazie přinesla na mysl a možnosti dovolily.

Dřevěné hračky si našly nejen své obdivovatele, ale i kupce a vydobyly si své přední místo ve světě hraček. A tak tomu je i dodnes. Samozřejmě v dnešní době existuje spousta plastů a jiných materiálů, které jsou levnější a pro mnohé dostupnější. Lákají nejen cenou, ale i barevností. Stále se vyvíjí nové a nové technologie a postupy k výrobě hraček. Populární jsou i elektronické hračky. Přesto jsou dřevěné hračky pořád žádané. Pro svůj materiál jsou ekologické, zdraví neškodné, pevné a trvanlivé. Myslím, že prožívají svou obrodu. I když jsou v dnešní době oproti plastovým poměrně drahé, neznám nikoho, kdo by netoužil svým dětem dopřát nějakou dřevěnou hračku.

Dřevěné hračky jsou nejen pojem, ale i veliká láska malých i velkých. Dokáží zaujmout, vykouzlit úsměv a rozzářit dětské tvářičky. A to je to hlavní. 

Hračky

Se vznikem nového života, tedy respektive narozením, přichází do rodiny i nezbytní průvodci dětí – hračky. Nejsou zde jen pro bezúčelné zabytí času, aby se děti nějak zabavily a nechaly dospělé věnovat se své práci a více či méně důležitým záležitostem jejich dospělého života.

Hračky jsou mostem mezi světem dětí a dospělých.

Hračky umožňují dětem seznamovat se s okolním světem, rozpoznávat, co se v něm děje. Jak jednotlivé věci vypadají, jakou mají barvu, tvar a konzistenci, jak se nazývají, co se s nimi dá dělat, jestli vydávají zvuky apod. Každý člověk se rodí s pěti smysly, které se však musí naučit používat, vkládat do nich určité informace, aby byl schopný komunikace s jinými a života jako takového. Právě hračky mu toto zprostředkovávají. Jsou prvními učebními pomůckami. Dítě se učí rozlišovat tvary, barvy, zvuky, množství i velikost, živé i neživé předměty.

Hra je spojením poznání a vztahu.

Dalším významem hraček je i rozvoj psychiky, sociálních a společenských vztahů. Dítě nejen poznává jednotlivé věci, ale učí se je správně používat, znát jejich hodnotu, zařazení a místo v obecně známé hierarchii. S používáním hraček se seznamuje se vztahy a s tím, co znamenají slova něčeho si vážit, mít něco rád, pečovat o něco, rozdělit se a případně i o něco přijít. Hrou se děti učí i rolím v budoucím životě. Děvčátka být starostlivými maminkami a hospodyňkami. Chlapci osvojit si dovednosti k výkonu určité práce.

Hračka pomáhá vytvářet hodnoty a připravuje na život v dospělosti.

Velmi důležitým faktorem je fantazie a tvořivost, která provází člověka po celý jeho život. Hračka pomáhá tyto schopnosti rozvíjet. Pozorujeme-li děti jak si hrají, nestačíme se divit, jakou mají fantazii a zaujetí pro hru. V mžiku si ví rady z čeho udělat kulisy pro svou hru. Dokáží použít cokoliv, protože v jejich světě hraje klíčovou roli fantazie a představivost. Je to jejich mysl, která přetváří nedokonalé v dokonalé. A to jim pro jejich účely stačí. Postupem času, jak se zlepšuje jejich motorika a praktické dovednosti, rozvíjí se i jejich tvořivost. Hru začnou brát jako celek a jsou schopni si vytvořit nejen potřebné pomůcky, ale zapojit do ní i jiné členy domácnosti.

Výběr hraček je velmi důležitý, stejně jako asistence u hry.

Každé období dětského života vyžaduje určitý typ hraček. Úkolem dospělých je zvolit pro své děti v daném věku správné hračky. Jako motivace by jim měla sloužit snaha o zdravý vývoj jejich dítěte, o rozvoj jeho schopností, dovedností a estetického cítění. Tím však jejich úloha nekončí. Je důležité naučit své děti si hrát a mít ke svým hračkám vztah. A stejně jako i v jiných úrovních života i tady platí, že kvalita je lepší než kvantita.

Zdroj článku

NAŠE NABÍDKA DŘEVĚNÝCH HRAČEK